Σάββατο 17 Ιουνίου 2017

Η Άμοιρη απο τον Σπύρο Σκιαδόπουλο


Το δικό μας παιδί ο χωριανός μας, ο Σπύρος Σκιαδόπουλος έκανε ενα αφιέρωμα στο xoreytis.gr για την μοναδική Άμοιρη του χορευτικού δρώμενου της Ζακύνθου!

Ο Σπύρος Σκιαδόπουλος απο το σεμινάριο στον Πολιτιστικό και Λαογραφικό Σύλλογο Μώλου Φθιώτιδας



Παντρεύτηκα την Άμοιρη μ’ ένα παλικαράκι…
Με τα λόγια αυτά ξεκινάει το τραγούδι,  όπου λέει για την ιστορία μιας γυναίκας...
που παντρεύτηκε έναν ακαμάτη άντρα, και παριστάνει τα παθήματα της από αυτόν τον άτυχο γάμο με κινήσεις χεριών και με εκφράσεις στο πρόσωπο.
Άλλη εκδοχή λέει για μία κοπέλα που παραστράτησε στον γάμο της και κλαίει την μοίρα της.
Ανήκει στους κυκλικούς, μιμητικούς, σατιρικούς χορούς με τα δρώμενα της αποκριάς.
Ή Άμοιρη κατάγεται και διασώθηκε στο χωριό Άγιος Λέοντας, ανατράφηκε και διατηρήθηκε από
την ευκολία στην μίμηση , την κωμωδία και τη σάτιρα των κοινωνικών γεγονότων των Ζακυνθινών, ακόμα και από το γεγονός ότι δεν ξεχώριζε ιδιαίτερα από ένα είδους μικρής «ομιλίας», που τόσο πολύ καλλιεργήθηκε και αναπτύχθηκε στο νησί.
Σήμερα η Άμοιρη παρουσιάζεται ιδιαίτερα της αποκριές από χορευτές «ικανούς» να την παραστήσουν.



Την Άμοιρη την υποδύεται πάντα άντρας από το γεγονός ότι θα ήταν αδιανόητο στην παραδοσιακή Ζακυνθινή κοινωνία των ορεινών χωριών, μία γυναίκα να διακωμωδούσε τα παθήματα μιας άλλης.

Εκτός αυτού όταν πρωτοεμφανίστηκε η άμοιρη δεν είχε μπει ακόμα στην κοινωνική ζωή και τάξη η θέση της γυναίκας.

Για να καταλάβουμε την Άμοιρη , δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στην Ζάκυνθο το Ελληνικό λαϊκό πνεύμα έδωσε λαμπρά δημιουργήματα με σπουδαιότερο το μοναδικό στην Ελλάδα, λαϊκό θέατρο. Οι περίφημες Ζακυνθινές ομιλίες(εννοούμε τις υπαίθριες παραστάσεις – θέατρο δρόμου, που τις κάνουν άνθρωποι του λαού και της καθημερινής κοινωνίας την περίοδο κυρίως του καρναβαλιού)  είναι γνωστές με έντονα αυστηρό διαχωριστικό κοινωνικό και ταξικό χαρακτήρα και έντονη σατιρική αντιπαράθεση.


Σήμερα βλέπουμε την Άμοιρη να χορεύεται και από γυναίκες, συνήθως όμως με ΑΝΤΡΑ πρωτοχορευτή.
 Η μίμηση των κινήσεων και των εκφράσεων..
Η συνεχεια εδω!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου